Friday, February 8, 2013

DIY: BEBANTAL ^_^

Hai semua. 

Hari tu , eh dalam 3 bulan lepas mak aku pergi balutkan semula sofa L kami. Balut sofa dengan fabrik baru. Disebabkan harga kos lebih tinggi dari harga beli sofa tu. Kami decide untuk kurangkan kos dengan jahit sendiri bantal yang kecik kecik tu. 

Dah siap jahit semua tu, ada lebihan kain lagi, so boleh buat satu lagi bantal. Kain tu pulak aku beli bunga bunga macam tu sebab nak padankan dengan lagi satu sofa. Ala Fella Design kan suka beno buat bunga bunga tu kan. So aku main ambik je kain tanpa memikirkan logiknya ke tidak hahhaha...

 Mula mula aku ambil bantal yang saiz besar gedabak yang buruk buruk gitu. Kira comfirm tak mau guna dah. Aku koyakkan dan keluarkan isi perut dia.
Macam ni. 


Lepas tu aku carik carikkan dia...supaya tak leper macam yang dekat atas tu. So lepas ni kalau dia jadi leper lagi...kita bukak je sarungnya dan koyak kan balik. Hohahoha..

 Ini sarung yang dah aku siapkan. Caranya mudah je..aku ambik kain sekolah masa MRSM dan Lower form (Kain Pengawas) dulu..ukur saiz yang aku nak, kemudian gunting dan jahit pakai mesin. Macam biasa. Tapi aku tinggalkan sikit jahitan untuk aku masukkan isi perut bantal buruk tadi.

Macam ni ye...

Kemudian jahit lubang tu. 

Kain berbunga ni pulak aku buat sama  jugak. Cuma aku letak zip. Part letak zip ni susah sket sebab aku baru nak belajar so tak berapa kemas macam kedai..senget senget gitu...


Aku tak snap gambar masa jahit tu sebab tak badget pun nak update blog. Tapi sebab blog macam tersadai bila tak update..baru aku terfikir..nak citer pasal ni,.haha.


Taraaa!! Akhirnya..siap sudah...........!! Okay bye. 

No comments: