Wednesday, August 15, 2012

BUG BUG BUG!!!

Once Upon a Time..ceh ceh.. Masa tu aku masih belajar di Kolej, dan belum mula OJT lagi. (On Job Training) . Bila sampai bilik, aku nampak ada seekor serangga pelik. Melekat dekat dinding. Aku perhati, lama sangat. Ini adalah kali pertama aku tengok serangga ni. Memang pelik. So, aku agak aku la orang pertama yang jumpa spesis ni..Buahahha...Minda dah reka macam macam nama saintifik dia. "Tokkist lipasis beehabensis" 

Aku snap gambar lepas tu aku masuk bilik, TIDOQ. Aku bangun je..eh ada lagi Tokki lipas ni. 
Balik bercuti dekat rumah, aku cerita dekat adik aku omey omey mutih mutih. Ceh, panjang nau nak describe adik bongsu aku sorang tu. =.= 

Adik aku punya excited tengok gambar tokki lipas ni tak tau la nak kabo gane..macam tak pernah jumpa. Eh tapi memang la tak pernah jumpa. Rasa ingin tahu yang meluap luap. 

Oh, korang nak tengok ke apa menatang tu..lupa pulak aku duk citer citer lupa nak tunjuk gambo nye..

tokki lipas 

ada bulu bulu dekat tanduk dia..

brutal betul kan.. haha!



Then, dalam satu kursus yang aku ikuti bersama Faiman..
Kami di bekalkan sebuah buku, bukan sebuah sebenarnya..banyak Gileeesss...tapi aku cuma baca pasal Orchid and Bugs. Heee...

Salah satu bukunya ialah buku ni..

Beetles of Thailand
Masa Faiman belek tu..aku tengok penuh dengan Beetles..lah dah buku pun tajuk macam tu. =.=
Aku pun cerita la dekat Faiman..apa yang aku pernah jumpa. Aku gambarkan ciri ciri serangga tu..tetiba Faiman tanya..

"Macam ni ke?"

oh dem..dem..habislah nama saintifik yang dah aku reka siap siap tadi.
Sebab spesis tu memang da lama la orang jumpa...Wahahaha...perasantan je aku kan..siap mereka nama saintifik bagai...

aku snap gambar ni kan

Last baru aku perasan yang aku salah ambik gambar. Sebab aku tak tau apa nama saintifik dia..oh no!!!

Then..beberapa hari selepas tu..kami masuk hutan ( tak hutan mana pun lagi) dan jumpa satu spesis yang agak rare..iaitu Lantern bug. Aku tak snap gambar sebab agak tinggi. Cuma ada video merepek yang Faiman record. Ada dekat Youtube aku..Hee..(video merepek..+ english salah)

Lantern bug tu macam ni..

I do not own this photo
Source: (click here)
Lebih kurang macam tu la...

Best kan?

Okay tu je la..kalau sesiapa tahu nama apa serangga macam tokki lipas tu..kabo kat aku erk..
Bye semua..Sekian Terima Kasih.. ^_^

#Lepas beberapa hari pastu adik aku SMS kabo..dia pun jumpa spesis tu dekat rumah kami di Setiu. =.= Tak rare lah gitu tokki lipas ni...

2 comments:

EMYR ASHRAFF said...

wahh!
first time tengok binatang ni..
unik sgt2..
kalau dapat tengok LIVE gy best..

Unknown said...

jarang tgk binatang ni..
:)